قسمت اول آموزش دکمه های ارگ

قسمت اول آموزش دکمه های ارگ

در این بخش به توضیح کامل و ساده دکمه های ارگ گوشی موبایل همراه با نکات طلایی میپردازیم، جهت نوازندگی حرفه ای با یادگیری این دکمه ها بهتر از قبل میتوانید نوازندگی کنید و حتی در مجالس کوچک هنر خود را به گوش دیگران برسانید.

این آموزش رو برای تمام علاقمندان به نوازندگی با ارگ ساختم بصورتی توضیح خواهم داد که دوستان مبتدی و حرفه ای نکات ارزشمندی رو یاد بگیرند، توضیحات خیلی ساده و روان هستش میخوام شما رو به دنیای موسیقی ببرم فقط لازمه یک برنامه رو روی گوشیتون نصب کنید و من رو همراهی کنید. بهترین برنامه ( ارگ 2022 ) هست و روی تمام گوشی های اندروید و ios نصب میشه خیلی برنامه نصب کردم شک نکنید این از همه بهتره و توی آموزش هم از این برنامه استفاده میکنم.

خیلی از دوستان حتی حرفه ای ها هم هستند که کاربرد خیلی از دکمه های ارگ رو نمیدونن و همین باعث میشه از تمام قوای ارگ استفاده نکنن و کیفیت نوازندگی مناسبی نداشته باشند یا به اوج استعدادی که دارند نرسند پس حتما پیشنهاد میکنم این دکمه ها را یاد بگیرید بریم سراغ آموزش

نکته: اگر با اصلاحات ریتم و ساز و اکورد و کلاویه و … آشنا نیستید قبل از خواندن کاربرد این دکمه ها بهتره که با این اصلاحات آشنا شوید کافیه دکمه زیر را بزنید و ابتدا این اصطلاحات را یاد بگیرید.


در این آموزش کاربرد دکمه های زیر را با نکات مهم آن آشنا خواهیم شد.


دکمه پدال PEDAL ارگ

عکس دکمه پدال PEDAL

دکمه پدال باعث ایجاد اکو روی ساز ها میشه این اکو روی ریتم و پد و تمپو ها تاثیری نداره فقط روی ساز هایی که با کلاویه نواخته میشه تاثیر داره.

تجربه من: بهتره خیلی کم از این دکمه استفاده کنین چون اکو قابل تنظیمی نداره و کیفیت ساز رو بهم میریزه بهتره بجای این دکمه از ترفند eco deyli استفاده کنید.


قفل تمپو tempo lock

نمای دکمه قفل تمپو (TEMPO LOCK)

این دکمه کارش تشخیص سرعت نوازندگی شماست اگر سریع با کلاویه ساز بزنید سرعت ریتم رو بالا میبره و برعکس اگه کند ساز بزنید سرعت ریتم رو پایین میاره اگر چراغش خاموش باشه سرعت ریتم رو اتوماتیک با سرعت ساز زدن شما هماهنگ میکنه و اگر چراغ دکمه روشن باشه سرعت ریتم ثابت میمونه

تجربه من: این دکمه بهتره برای ساز های خوداجرا چراغش خاموش باشه که هماهنگی ساز و ریتم بهم نخوره ولی زمان نوازندگی با ساز های معمولی چراغ این دکمه رو روشن کنید وگرنه بین نوازندگی همش سرعت ریتم کم و زیاد میشه و حس خیلی بدی رو به شنونده منتقل میکنه.


درام میوت DREAM MUTE

نمای دکمه درام میوت (DREAM MUTE)

این دکمه همونطور که از اسمش معلومه اگه چراغش روشن باشه ریتم رو قطع موقت میکنه و اگر چراغشو روشن کنین ریتم از جایی که قطع شده شروع میکنه به نواختن این دکمه خیلی کاربردیه پایین تجربمو میگم بهتون

تجربه من: بعضی وقت ها که ساز خیلی خوش صدایی دارین میزنین، یهو این دکمه رو بزنین ریتم قطع بشه یکم ساز بزنین در حد چند ثانیه مجدد دکمه رو بزنین ریتم پخش بشه این کار جذابیت خیلی خوبی به نوازندگی میده و هم باعث میشه یکم خستگی گوش و مغز شنونده از کوبش ریتم رفع بشه.


مترونوم METRO NOME

نمای دکمه مترونوم (METRO NOME)

واسه ارگ گوشی موبایل از مبتدی تا حد متوسط این دکمه خیلی کاربردی هستش یکی از اصول نوازندگی سر ضرب نواختنه حالا این یعنی چی؟ یعنی وقتی ساز میزنین از ریتم جلو یا عقب نیفتید اگه جلو عقب بشه واقعا کیفیت نوازندگی رو پایین میاره، این دکمه واسه تمرین سر ضرب نواختن ساخته شده با روشن کردن چراغش صدایی به ارگ اضافه میشه که شما باید همراه با این صدا نوازندگی کنین توی تنظیمات ارگ هم میشه تنظیمش کرد.

تجربه من: واسه مبتدی ها بهتره این دکمه در زمان نوازندگغی فعال باشه که گوشتون به ضرب ها عادت کنه و بتونید همیشه سر ضرب نوازندگی کنید شاید ابتدا یکم صدای این دکمه مغزتون رو اذیت کنه ولی یادتون باشه سر ضرب نواختن یکی از اصول نوازندگیه و باید گوشتون رو عادت بدین.


ستینگ SETTING

نمای دکمه ستینگ (SETTING)

این دکمه ارگ تنظیمات ظاهری و کیفیت و خروجی صدا و … رو در بر میگیره توضیحاتش خیلی زیاده اگر حمایت کنید و مطالب رو با دوستای خودتون به اشتراک بزارید بزودی یک صفحه واسه این دکمه هم مینویسم ولی توی توضیحات دکمه ها، هر دکمه‌ای که ظاهرش یا کاراییش با این دکمه تغییر کنه رو، توی توضیح اون دکمه آموزش میدم.

تجربه من: زمان شروع به نوازندگی با ارگ گوشی موبایل اگر صفحه موبایل شما کوچیکه و نمیتونید با ۳تا انگشت اشاره و انگشت وسط و انگشت حلقه کلاویه ها رو بزنید بهتره که با این دکمه تنظیمات تعداد کلاویه ها رو روی ۱۰تا یا ۸تا بزارین که کلاویه ها بزرگتر بشن و راحتتر نوازندگی کنید.


ست SET

نمای دکمه ست (SET)

این دکمه تا زمانی که ارگ رو نخریدید کاربرد نداره و نمیتونید صدا و ریتم و … به ارگ اضافه کنید ولی بعد از خریدن ارگ البته قیمت بالایی هم نداره حدود ۱۵-۲۰ هزار تومان فعال میشه و میتونید دیتاها و صداهای جذابی به ارگ اضافه کنید در حد نوازندگی در مجالس کوچک میتونید بنوازید دیتاهای جذابی هم در همین سایتمون منتشر میکنیم که میتونید استفاده کنید.


ترانسپوز transpose

نمای دکمه ترانسپوز (TRANSPOSE)

ترنسپوز برای بالا و پایین بردن گام آهنگ استفاده میشه در حالت نرمال روی عدد صفر قرار داره اگر رو به منفی برین گام پایین میاد و اگر رو به مثبت ببرین گام بالا میره لازمه بدونین که هر آهنگی یک گامی داره و لی میشه با گام های بالاتر و پایینتر هم همون آهنگ رو زد

تجربه من: بعضی اوقات میبینیم خواننده ای که قراره با ارگ زدن ما بخونه صداش قدرت کافی واسه بالا خوندن اون اهنگ رو نداره درنتیجه گام اهنگ رو پایین میاریم که خواننده فالش نخونه و آهنگ رو خراب نکنه خلاصه ما باید مراقب خواننده هم باشیم.


کورد میوت CHORD MUTE

نمای دکمه کورد میوت (CHORD MUTE)

توی ارگ یه اصطلاحی داریم به اسم آکورد وقتی شما ۳تا از کلاویه ها رو همزمان لمس کنین علامتی میفته روی صفحه و آکورد ارگ شروع به همراهی ریتم میکنه و بعضی از ریتم ها آکورد ندارن اگر بخواین اکورد رو برای چند ثانیه قطع کنین و مجدد فعالش کنین میتونین از این دکمه استفاده کنین تا زمانیکه چراغ این دکمه روشن باشه آکورد هم بگیرین صدای آکورد قطع هستش.


استایل تو کیبورد ست STYLE TO KBD SET

نمای دکمه استایل تو کیبورد ست (STYLE TO KBD SET)

این دکمه رو اعصاب خیلیا رفته چطور؟ بعضی وقتا ریتم رو عوض میکنیم یهو ساز هم تغییر میکنه! علتش همین دکمه هستش اگه چراغش روشن باشه با عوض کردن واریشن ها VARIATION ساز ها هم خودبخود تغییر میکنن حالا بریم سر اصل مطلب یعنی تجربه من

تجربه من: این دکمه میتونه خیلی هم عالی باشه چطور؟ شما میتونین تنظیم کنین که با انتخاب وریشن ۱ ساز شماره یک توی کیبورد ست keyboard set فعال بشه و وریشن ۲ ساز ۲ و تا چهارمین دکمه، اینکار باعث افزایش سرعت نوازندگی میشه البته باید کیبورد ست رو قبلش تنظیم کنیم که توی آموزش پایینتر مفصل توضیح دادم که چطور تنظیمش کنین و ازش استفاده کنید از خوندن این مطالب حتما تجارب خوبی بدست میارین پس با من همراه باشید.


اِندینگ ending

نمای دکمه اِندینگ (ENDING)

حتما شنیدین که پایان هر آهنگ کسی که درام میزنه یکم شلوغ میکنه که آخر آهنگ پر انرژی‌تر و بیشتر توی دل شنونده بشینه این ۳تا دکمه هم کارشون همینه یکیشونو میزنین و آهنگ رو باهاش تموم میکنین.

تجربه من: این دکمه بیشتر بدرد زمانی میخوره که شما میخواین تراک تراک آهنگ بزنین یعنی بعد از هر آهنگی که نواختین یکم از تماشاچی دیت و هورااا بگیرین بعدش برین سراغ آهنگ بعدی، ولی اگر پشن هم آهنگ میزنین این دکمه زیاد حرکت جذابی نمیتونه بکنه بنظرم دکمه fade in/oute آهنگ رو جذاب‌تر تموم میکنه یطوری که شنونده دلش واسه نوازندگی شما تنگ میشه و با خودش میگه چرا تموم شد!


اکتاو OCTAV

نمای دکمه اُکتاو (OCTAV)

دکمه اکتاو واسه بالا و پایین بردن صدای ساز هستش یعنی صدای ساز رو تیز و بم میکنه بعضی از ساز های خوداجرا هم هستند که توی اکتاو خاصی تنظیم شدن که اگر اکتاو بالاتر یا پایینتر بزنین صداشون تکراری میشه پس مراقب این قضیه هم باشید.


تمپو TEMPO

نمای دکمه تمپو (TEMPO)

برای بالا و پایین بردن سرعت ریتم از این دکمه استفاده میشه تمپو های بالا واسه آهنگ های شاد و تمپو های پایین معمولا واسه اهنگ‌ های قدیمی استفاده میشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *